Samostojni podjetniki imajo več možnosti za vodenje poslovnih knjig (knjigovodstvo). Lahko se odločijo za enostavno knjigovodstvo, dvostavno knjigovodstvo ali davčne evidence. Poglejmo si, kakšne so razlike med temi možnostmi. Program za knjigovodstvo podjetniku olajša vodenje tovrstnih evidenc.
Enostavno knjigovodstvo
Enostavno knjigovodstvo zajema naslednje poslovne knjige: knjiga prihodkov in odhodkov s posebej vodeno evidenco terjatev do kupcev in obveznosti do dobaviteljev; knjiga ostalih terjatev; knjiga ostalih obveznosti ter register opredmetenih osnovnih sredstev. Vodenje poslovnih knjig po tem sistemu je možno, če podjetnik v preteklem letu ni prekoračil vsaj dveh od naslednjih kriterijev: do 3 zaposleni, prihodki znašajo do 50.000 € na leto, povprečna vrednost aktive ne presega 25.000 €. V kolikor sta dva kriterija od navedenih prekoračena, mora podjetnik voditi poslovne dogodke po sistemu dvostavnega knjigovodstva. Na podlagi tega se odloči tudi za ustrezen program za knjigovodstvo.
Dvostavno knjigovodstvo
Razlika v primerjavi z enostavnim knjigovodstvom je v tem, da se pri dvostavnem knjigovodstvu podatki beležijo dvojno: ena evidenca jih razvršča po vsebini, ena pa po času nastanka. Časovno se podatke beleži v dnevnik, vsebinsko pa v glavni ter v pomožnih knjigah. Tak način je nekoliko bolj kompleksne, vendar hkrati bolj pregleden kot pri enostavnem knjigovodstvu. Na tak način podatke beležijo gospodarske družbe, zavodi, društva in nekateri samostojni podjetniki.
Davčne evidence
V primeru, če se samostojni podjetnik ob registraciji opredeli kot »normiranec«, mu poslovnih knjig ni treba voditi. Glede na to, da je delež odhodkov glede na prihodke fiksno določen (80 %), je ugotavljanje davčne osnove v tem primeru enostavno. Podjetnik mora sporočiti le znesek celotnih prihodkov, ki so nastali čez leto. Tak način je možen edino v primeru, če letni prihodki ne presegajo 50.000 € oz 100.000 € v primeru, če je bila v celem letu zaposlena vsaj ena oseba in zavarovana za poln delovni čas.
Kako se boste odločili voditi poslovne knjige, se morate odločiti pred registracijo podjetja. V primeru, če se vmes premislite, morate spremembo javiti še pred začetkom novega koledarskega leta. Med letom namreč ni mogoče spremeniti sistema knjigovodstva. Če se podjetnik odloči, da bo poslovne dogodke vodil sam, brez pomoči računovodje, je priporočljivo, da izbere program za knjigovodstvo, s čimer si bo poenostavil poslovanje.
Vir: evem.gov.si